Ford Puma Gen-E, E-Transit Courier и E-Tourneo Courier са първите електрически превозни средства, които се произвеждат в Румъния и се изнасят в други европейски страни и Турция. И това се случва само на 80-ина километра от родния ми Видин, в който се произвежда... гипс.
На конвейра в Крайова вървят Puma, Transit и Tourneo, като освен електрическо задвижване, някои от тях получават и ДВГ-та. Електрическите версии са със затворена предна част, тези с вътрешно горене са с класическа радиаторна решетка, другата част (различна от задвижването) е идентична.
Ford Puma има особено силна фенбаза във Великобритания, това е и най-продаваната малка кола на Ford в Европа. Поне във версията с двигател с вътрешно горене. Дали Puma Gen-E, със своята 43 kWh батерия и пробег от 376 км, също ще бъде бестселър, остава да видим. Със сигурност на електрическата версия в този момент от състоянието на пазара ще е трудно да догони като бройки версията с ДВГ.
Една от причините е, че конвенционалният модел е по-евтин. Другата е, че конкуренцията на електрическия фронт става изключително сериозна. VW ID.3 с 52 kWh и 388 км по WLTP се предлага за под 30 000 евро в Европа, а Kia EV3 започва на цена около 36 000 евро – но с 58 kWh и 436 км. Opel Frontera Electric, от друга страна, който е с батерия с 44 kWh, е значително по-евтин при около 29 000 евро цена. Но Ford са уверени в успеха на своя нов продукт.

Ford
До 50 000 електромобила ще дойдат от Румъния през 2025 г Дейвис използва възможността още веднъж да призове за финансиране на електрическата мобилност. „Днес беше шанс да поговорим за част от помощта, от която смятам, че се нуждае индустрията, и не мисля, че Ford Motor Company е уникална в това начинание. Нуждаем се от правителствата на ЕС и местните държави да помогнат в подкрепа на индустрията със стимули от страна на търсенето и също така да предоставят достъп до зареждане по достъпен начин.“
Макар че максималният производствен обем на завода в Крайова е около 300 000 автомобила, електрическите ще може да са максимум 50 000, тъй като в румънския град могат да се правят максимум 50 000 батерии, без които няма EV. Разбира се сглобяването на батерии може да се увеличи в дългосрочен план, но за тази година цифрата е 50 000 електрически превозни средства поради проблеми с персонала. Но реалният капацитет за сглобяване на батерии всъщност е 150 000 броя.
Трите нови електрически превозни средства споделят една платформа, поради което могат да бъдат изградени на една производствена линия. И трите модела а оборудвани с 43 kWh батерия. Според WLTP това трябва да е достатъчно, за да може Puma да измине между 347 и максимум 376 километра. За разлика нея, версията Ford E-Tourneo Courier може да измине между 266 и 288 км с едно зареждане със същата батерия. Електрическият панелен ван E-Transit има пробег до 293 км.
По отношение на цената трите също не са много далеч един от друг. E-Transit се предлага в Германия от 35 400 евро, E-Tourneo започва от 36 000 евро, а Ford Puma Gen-E от 36 900 евро. Батерията се сглобява в Крайова. За тази цел производителят интегрира производствена линия от 4200 квадратни метра в автомобилната фабрика миналия октомври.
Батерията NCM се произвежда на три смени. Всяка смяна има 51 служители, работещи само върху батерията. Това означава, че до 300 електрически превозни средства могат да слязат от производствената линия в Крайова всеки ден. Всеки батериен модул се състои от 96 елемента. Те се произвеждат от SK On в Унгария и се доставят в Румъния.